Kwalificaties:

  • Groot vaarbewijs
  • Rijnpatent (tot Iffezheim 334)
  • BHV gediplomeerd
  • ADN Droge lading & Tankvaart
  • ADN-Chemie uitbreiding
  • Radarpatent
  • Marifonie

Ervaring:

  • Droge lading (alle soorten en maten)
  • Containervaart:
    • Van kempenaar tot koppelverband
    • Aangelegd bij bijna alle inland terminals
    • Bekend in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen
    • Ervaring bij de meeste terminals aan de rijn
    • Bekend met de meeste container planprogramma's
  • Tankvaart:
    • Van Dortmunder tot 135meter
    • Ervaring met 'lichte' Chemie
    • Bekend in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen
    • Laden/Lossen in havens aan de rijn of op de rivier geen probleem
    • Bekend met planning en administratie
  • Poederstof transport:
    • Van kempenaar tot 86meter
    • Technisch verstand van de laad-/los systemen
    • Ervaring met alle soorten poederstoffen
    • Kan snel reparaties uitvoeren aan de lucht systemen
  • Passagiersvaart:
    • Van 80meter tot nieuwbouw 135meter
    • Communicatief vaardig
    • Bijpassende kleding
    • Normen en waarden staan hoog in het vaandel

Introductie


Hallo, Ik ben Mats Lagerburg, afloskapitein in de binnenvaart. Van jongs af aan ben ik gefascineerd door het varende
bestaan. Als klein jongetje op het schip van mijn ouders (m/s Hoop op Zegen), was ik altijd al in de stuurhut te vinden.
Tijdens het laden, lossen, en het varen vroeg ik mijn ouders de oren van het hoofd; ik wilde weten welk knopje op de radar
waar voor was, waarom bakboord bakboord heet, en waarom je altijd 'rechts' vaart. Toen ik de leeftijd van zes jaar
bereikte moest ik door de weeks op het schippersinternaat te Zwolle gaan wonen om naar school te kunnen gaan.
In de weekenden en vakanties was ik dan weer terug aanboord, wat altijd als 'thuiskomen' voelde. Vanaf ongeveer mijn
elfde levensjaar ging ik buiten ook het schip ontdekken; ik wilde overal mee helpen. Van het vastzetten van een touwtje
tot het boenen en van het luiken verleggen tot het ruim aanvegen.


Begin carriƩre


Op mijn zestiende heb ik, na het afronden van de middelbare school, besloten om de opleiding kapitein binnenvaart
te gaan volgen aan de maritieme academie te Harlingen. Het was toen 2011. Hiervoor moest ik zes weken per jaar naar
school, en de rest aan boord leren. Ik ben toen gaan werken bij het bedrijf van mijn ouders. Als lichtmatroos begonnen,
wilde ik alles leren. Natuurlijk gaat dat voor een 'schipperskind' veel makkelijker, dus waren de eerste jaren een fluitje
van een cent voor mij. Na een jaar had ik MBO niveau twee afgerond en de kwalificatie matroos behaald. Een jaar later
kon ik de kwalificatie volmatroos laten bijschrijven, en in juni 2014 had ik MBO niveau drie, met de kwalificatie stuurman.
Door het behalen van dit diploma kon ik mijn grootvaarbewijs aanvragen; al moest ik nog wel een halfjaar wachten tot
ik twintig jaar was. Het vierde en laatste jaar van de opleiding, MBO niveau vier, heb ik vervolgens ook binnen een jaar
afgerond. Hierbij heb ik ook mijn ondernemersdiploma gehaald.

Vervolg


In de tussentijd heb ik het bedrijf van mijn ouders verlaten; ik wilde namelijk ook graag eens ergens anders kijken. Net na het behalen van mijn kwalificatie stuurman, ben ik begonnen op een hondertien meter lang containerschip. Dit schip voer, in tegenstelling tot mijn ouders, een vast traject, namelijk zeecontainers van Hengelo naar de rotterdamse havens, en vice-versa. Op dit schip heb ik heel veel geleerd als het gaat om manoeuvreren, maar ook zelfstandig containers plannen en vervoeren, en contact onderhouden met de verschillende container terminals. In deze periode heb ik ook mijn grootvaarbewijs kunnen aanvragen, wat betekende dat ik verder kon als schipper. Na een periode van een jaar heb ik dit bedrijf weer verlaten, om ergens anders weer nieuwe dingen bij te kunnen leren.
Het was toen najaar 2015, en ik begon op een cementtankertje van vijftig meter lang. Ik voer, samen met een matroos, alleen in de dagvaart heen en weer tussen Moerdijk en Lemmer met drie verschillende soorten cement. In dit werk heb ik heel veel bij geleerd over het manoeuvreren met een kleiner schip, en het laden en lossen van poederstoffen. Dit gebeurt onder druk en behoeft een extra technisch systeem aanboord.
Helaas heeft dit werk maar twee maanden voor mij geduurt. Toen mijn moeder ziek terug kwam uit Gambia (Afrika), en bij aankomst acuut werd opgenomen in het ziekenhuis, heb ik ontslag genomen en ben ik tijdelijk terug gegaan naar het schip van mijn ouders, om samen met mijn vader een paar reizen te doen.


Eigen bedrijf

Op 1 januari 2016 heb ik mijn eigen bedrijf gestart, een zzp aflosbedrijf, om op zelfstandige basis met name op de Chimo (een hondervijf meter lang droge lading schip), te gaan werken. Tussen mijn vaste werkschema op de Chimo door, kwamen er ook steeds meer andere klanten om de hoek kijken. Toen het schip precies een half jaar later werd verkocht, was het zover: ik werd full-time aflosser. In de periode die daarop volgde heb ik op alle soorten en maten schepen gevaren. Hierbij deed ik een hele boel ervaring op, en ik kreeg de mogelijkheid om mijn rijnpatent te gaan halen. Deze heb ik toen in de loop van de tijd steeds weer verder uitgebreid.
Vanaf 1 juli 2017 kreeg ik de mogelijkheid om weer mee te draaien op de nieuwe Chimo, een hondertien meter lang nieuw gebouwde chemie tanker. Deze kans heb ik niet laten liggen; er ging immers weer een nieuwe wereld voor mij open. Intussen ben ik nog wel 'gewoon' aflosser gebleven.